Co je digitální transformace?
Digitální transformace je začlenění počítačových technologií do produktů, procesů a strategií organizace. Organizace vykonávají digitální transformaci, aby lépe zapojily a sloužily svým zaměstnancům a zákazníkům, a tím zlepšily svou schopnost konkurovat.
Iniciativa digitální transformace, často rozsáhlá, si může vyžádat přezkoumání a opětovné objevení všech aspektů organizace, od dodavatelských řetězců a pracovních toků, přes sady dovedností zaměstnanců a organizační schémata, až po interakce se zákazníky a návrh hodnot pro zainteresované strany.
Úspěšné digitální transformace přinášejí trvalé obchodní výhody: Digitální technologie a procesy umožňují organizacím pohotově reagovat na požadavky zákazníků v současnosti a v závislosti na tom, jak se požadavky vyvíjejí. Digitální transformace také buduje infrastrukturu a dovednosti potřebné k využívání výhod rychle se rozvíjejících technologií, které by mohly poskytnout konkurenční výhodu.
Strategie digitální transformace umožňuje organizacím přežít a prosperovat v budoucnosti, kde jsou technologie klíčovým ekonomickým motorem.
Proč je digitální transformace důležitá?
Digitalizace společnosti začala na konci 20. století a v prvních dvou desetiletích 21. století prošla rychlým zrychlením, což vyvolalo rostoucí potřebu digitální transformace napříč odvětvími.
Mnoho organizací se skutečně domnívá, že musí buď přizpůsobit měnícím se tržním silám poháněným digitalizací nebo musí čelit zániku. Podle indexu digitální transformace 2020 třetina vedoucích společností obává, že jejich organizace v následujících letech nepřežijí, zatímco 60% si myslelo, že přežijí, ale zbaví se mnoha dalších pracovních míst a návrat k ziskovosti bude trvat roky.
Příkladem potřeby transformace je často citován případ Blockbuster LLC, která byla na počátku 2000-tých let globálním subjektům s prodejnami videa v USA a na celém světě. Jeho přítomnost a relevance však zhruba od roku 2005 prudce klesala, protože Netflix a další využívali objevující se technologie a těžili z chuti spotřebitele po zábavě na požádání dodávané prostřednictvím vysoce výnosných streamovacích video služeb. Síla digitálních technologií narušovat je evidentní i ve vzestupu Amazonu z online knihkupectví na Juggernaut elektronického obchodu (elektronického obchodu), který předefinován maloobchodní průmysl.
Očekává se, že nebezpečí vytěsnění a narušení vedoucích pracovníků na trhu bude pokračovat,protože rozvíjející se technologie umožňují nové obchodní modely, poutavější zkušenosti zákazníků, nové produkty, služby a další inovace.
Začlenění současných technologií do produktů, procesů a strategií organizace s cílem lépe konkurovat v digitální ekonomice. Modernizace infrastruktury je často klíčem k úspěchu.
zdroj: serchio
Což jsou faktory digitální transformace?
Schopnost technologie rychle sbírat, generovat, analyzovat a přenášet údaje je hlavním motorem digitální transformace. Umělá inteligence (AI), cloud computing, mobilní technologie, platformy sociálních médií a technologie příští generace, jako například internet věcí (IoT), edge computing a robotická automatizace procesů (RPA), dramaticky změnily rychlost získávání informací.
Aplikace těchto technologií na trh digitálními lídry jako Amazon, Airbnb, Uber a dalšími změnila druhy produktů a služeb, které lidé očekávají. Spotřebitelé například očekávají, že společnosti rychle reagují a budou poskytovat produkty a služby přizpůsobené jejich potřebám. Také začali očekávat intuitivní a snadno použitelné rozhraní a obecně upřednostňují digitální interakce, které se mohou vyskytnout kdykoliv z jakéhokoliv zařízení.
Stejné technologie ovlivňující spotřebitelský trh transformují pracoviště například automatizací obchodních procesů, které se donedávna dělaly ručně; umožnění práce odkudkoliv; poskytování přehledů o stále rostoucích skladech zákaznických dat; a poskytování nástrojů, které usnadňují spolupráci mezi místními a vzdálenými pracovními silami.
Stupnice zralosti digitální transformace
ZAČÁTEČNÍK (DIGITÁLNÍ SPOJENÍ) – Digitálni lídři nastartují inovace odměňující kulturní změny a měnící se metriky, aby mohli měřit výsledky zákazníků, měřit spolupráci zaměstnanců a oslavovat časný digitální úspěch.
STŘEDNĚ POKROČILÝ (DIGITÁLNÍ TRANSFORMACE) – Digitálni lídři budují kulturu ovlivněnou zákazníky zvenku dovnitř, s celopodnikové spoluprací a silným zaměřením na výsledky zákazníků. Posiluje se trvalá kultura inovací.
POKROČILÝ (DIGITÁLNÍ DISRUPCE) – Digitálni lídři zajišťují, že digitál je součástí DNA – věcí každého – s neodmyslitelnou podporou zákazníků. Standardně spolupracující partnerství, zevnitř i zvenku, pohánějí ekosystémové obchodní modely.
Jaké jsou cíle digitální transformace?
Digitální transformace umožňuje organizaci lépe sloužit svým hlavním zainteresovaným stranám: zákazníkem
kom, zaměstnancům, partnerům a akcionářům.
Integrace počítačových digitálních technologií do obchodních operací pomáhá organizacím prová-
vat tyto činnosti:
• zvýšit rychlost uvedení na trh s novými výrobky a službami;
• zvýšit produktivitu zaměstnanců;
• zvýšit odezvu na požadavky zákazníků;
• získat lepší přehled o jednotlivých zákaznících, aby mohli lépe předvídat a přizpůsobovat produkty a
služby;
• zlepšit služby zákazníkům, zejména poskytováním intuitivnějších a poutavějších zákaznických zkušeností